Image

فیلر صورت یکی از پرطرفدارترین و رایج ترین روش ها برای پر کردن چین و چروک های صورت، جوانسازی پوست و افزایش حجم لب یا گونه است؛ که بسته به نوع فیلر، ناحیه و میزان تزریق، نوع محصول و سن و شرایط پوست ماندگاری آن متفاوت است.

فیلرهای دائمی:

فیلر های دائمی بیشترین ماندگاری را در انواع فیلرها دارند که میتوانند مدت زمان بیشتری باقی بمانند. مانند پلی متیل متاکریلات که بطور متوسط 5 سال میتواند ماندگاری داشته باشد.

فیلرهای نیمه دائمی:

این نوع فیلرها ماندگاری کمتری نسبت به فیلرهای دائمی دارند که عبارتند از:

کلسیم هیدروکسید آپاتیت:

این نوع، می تواند 12 تا 18 ماه ماندگار باشد.

میزان ماندگاری فیلر روی صورت

کلاژن:

کلاژن به عنوان فیلر نیمه دائمی، ماندگاری ای بین 6 تا 12 ماه دارد.درحالت کلی، فیلرهای نیمه دائم بطور متوسط 2 سال ماندگاری دارند که با توجه به شرایط مختلف، این زمان برای هر فرد ممکن است کمی متغیر باشد.

فیلرهای موقت:

فیلرهای موقت یا غیردائمی کمترین میزان ماندگاری را در بین انواع فیلرها دارند؛ که پرکاربردتر هستند و نیاز به تزریق مجدد و ترمیم دارند.

اسید هیالورونیک:

این نوع، رایج ترین نوع است که ماندگاری بین 6 تا 12 ماه دارد.

میزان ماندگاری فیلر روی صورت

ماندگاری تزریق فیلر در کدام نواحی صورت بیشتر است؟

از آنجایی که قسمت های مختلف صورت، فیلرها را با سرعت های مختلفی جذب می کنند پس ماندگاری فیلر در برخی نواحی بیشتر است. برای مثال فیلر در قسمت خط فک و شقیقه ها بیشترین ماندگاری را دارند و بین 1 تا 2 سال میتوانند ماندگاری داشته باشند چون فعالیت عضلانی این نواحی کم است؛ بعد از آن زیر چشم و گونه ها با ماندگاری 9 تا 12 ماه و گاهی طولانی تر بیشترین دوام را دارند. و در آخر گوشه های دهان و لب ها کمترین ماندگاری را در قسمت های مختلف صورت دارند و به طور متوسط 6 تا 9 ماه می توانند فیلر را نگه دارند.

چه نوع  پوستی فیلر را بیشتر نگه میدارد؟

به طور کلی، هیچ نوع خاصی از پوست وجود ندارد که فیلرهارا مدت زمان بیشتری نگه دارد ولی پوست هایی که  ضخیم و مرطوب هستند به طور طبیعی فیلر را مدت زمان بیشتری نگه میدارند.

مراقبت های قبل از تزریق فیلر چیست؟

حداقل 10 روز قبل از تزریق، از دارو های ضد التهاب، ویتامین، رقیق کننده ی خون مانند آسپرین، بروفن، ناپروکسن، مکمل هایی که حاوی امگا 3 یا روغن ماهی هستند، پودر جنسینگ، سیر، چای سبز و سایر موادی که توسط پزشک گفته میشود استفاده نکنید.

24 الی 48 ساعت قبل از تزریق از مصرف الکل خودداری کنید.

در صورت وجود داروی مصرفی، آن را با پزشک خود چک کنید.

در صورت سابقه ی ابتلا به تبخال، حتما پزشک خود را مطلع کنید.

مراقبت های بعد از تزریق فیلر چیست؟

مراقبت درست بعد از تزریق فیلر، میتواند در ماندگاری فیلر تاثیر به سزایی داشته باشد؛ تعدادی از این مراقبت ها عبارتند از:

اجتناب از لمس و فشار:

 در روزهای اول پس از تزریق، سعی کنید به آن قسمت  فشار وارد نکنید و روی محل تزریق فیلر نخوابید.

اجتناب از فعالیت های ورزشی شدید:

 تا 24 الی 48 ساعت پس از تزریق، فعالیت شدید یا ورزش هایی که باعث تعریق شدید میشوند مانند بلند کردن اجسام سنگین، دویدن، شنا و... را انجام ندهید چرا که تعریق زیاد ممکن است باعث جابجایی فیلر در محل تزریق شود.

استفاده از کمپرس یخ:

 استفاده از یخ تا 48 الی 72 ساعت بعد از تزریق در کاهش التهاب و افزایش ماندگاری  موثر است.

محافظت از پوست در مقابل آفتاب:

پس از تزریق مهم است که با استفاده از ضد آفتاب، عینک و کلاه از پوستتان در برابر نور خورشید محافظت کنید چرا که تزریق فیلر میتواند پوست را به آفتاب حساس تر کند.

مراقبت های بعد از تزریق فیلر

عوامل محیطی:

 برخی عوامل محیطی مانند اشعه ماورا بنفش، سرما، حرارت، استفاده از سونا یا سولاریوم میتوانند با تحریک فیلر روی ماندگاری فیلر اثر بگذراند و باعث جذب سریع تر آن شوند؛ پس بهتر است برای استفاده از هر کدام از عوامل نام برده شده، از پزشک خود راهنمایی بگیرید

سایر مراقبت های بعد از تزریق فیلر:

همچنین سعی کنید از کرم ضد آفتاب، محصولات تمیزکننده و مرطوب کننده ی مناسب که توسط پزشکتان توصیه میشود را استفاده کنید.

 آن ناحیه را ماساژ ندید یا نخارانید.

 سیگار نکشید و اگر تزریق لب داشتید از نوشیدنی های داغ استفاده نکنید.

همانطور که اشاره شد، نوع فیلر و روش تزریق آن بسیار مهم است و روی ماندگاری تاثیر به سزایی دارد پس بهتر است برای تزریق فیلر،در انتخاب پزشک دقت کنید تا تزریق توسط یک فرد متخصص و ماهر انجام شود تا با استفاده از تکنیک های صحیح، به نتیجه ی دلخواهتان برسید؛ و همینطور ماندگاری مناسبی داشته باشد و در آخر مهم است که به مشورت و توصیه های پزشک توجه کرده چرا که ممکن است مراقبت های خاصی را به شما توصیه کند زیرا نوع فیلر و شرایط هر فرد ممکن است نیاز به مراقبت های مختلفی داشته باشد.